Husordensregler

Husordensregler for Valle Borettslag
a) vedtatt på ordinær generalforsamling 01.10.86
b) med endring av 28.04.88
c) med endring av generalforsamling 2008, i samsvar med borettslagslov av 2005
d) med endring av generalforsamling 2014.
e) med endringer av generalforsamling 2015

  1. INNLEDNING
    Hver enkelt borettseier eller andre som bor i leiligheten er ansvarlig for at bestemmelsene i
    husordensreglene blir etterkommet. Reglene inneholder ikke bare plikter, men også
    praktiske opplysninger som skal sikre trivsel i borettslaget samt at beboerne tar et felles
    ansvar for vårt boområde.

  2. VEIER, PLENER OG BEPLANTNINGER
    2-1. Disse blir holdt i orden av vaktmesteren, eventuelt ved innsats fra borettshaverne
    eller annen leiet hjelp.
    2-2. Beboerne må respektere anleggene og følge henvisningene fra vaktmester og valgte
    tillitsmenn, som skal forsøke å hindre at det blir gjort skade.
    2-3. De små plenene foran blokkene er ikke bruksplener. Planting og beskjæring av busker
    og trær må kun skje i samråd med styret.
    2-4. Fotballsparking, ishockey, ballkast og andre leker som kan volde skade på personer
    eller eiendom, er forbudt på borettslagets område.
    2-5. Det er forbudt å sykle, kjøre med moped/motorsykkel og å hensette motorkjøretøyet
    på borettslagets plener. Motorkjøretøy må ikke parkeres slik at de sperrer for andre beboere
    eller hindrer utrykningskjøretøy i å komme frem til oppgangen.

  3. DØRER OG SKILT
    3-1. Inngangsdørene til blokkene skal alltid holdes låst. Uvedkommende må ikke gis
    adgang til borettslagets bygninger.
    3-2. Inngangsdørene til leilighetene må bare byttes til dør av en type som er godkjent av
    styret.
    3-3. Navneskilt på postkasser og ringetablåer må følge borettslagets standard for å få et
    helhetlig utseende i borettslaget. Kontakt styret for retningslinjer angående utforming og
    farge.

  4. KJELLER, OPPLAGSROM OG LOFT
    4-1. Fellesrommene i kjellerne skal benyttes til sykler og barnevogner som er jevnlig i
    bruk. Det er ikke tillatt å lagre møbler, annet husgeråd, biltilbehør og lignende på disse
    steder. Utstyr som er ødelagt og ikke i bruk, må ikke bli stående i fellesrommene. Slikt vil bli
    fjernet for eiers regning etter at varsel er gitt.
    4-2. Hensetting av sykler, akebrett, ski, barnevogn o.l. i trapperom, kjellergang eller
    loftsgang er ikke tillatt.
    4-3. Dører til loft og kjeller skal alltid være låst. Forlat aldri kjeller eller loft uten å påse at
    alt lys er slukket. Lyset i trappeoppgangen skal ikke stå på unødvendig.
    4-4. Lek og unødig opphold er ikke tillatt i trappeoppganger, loft eller kjeller. Ekkoeffekten
    i våre trappeoppganger er stor og ofte til sjenanse for beboerne.
    4-5. Motorsykler, mopeder og lignende må ikke plasseres i kjeller eller oppgang.
    4-6. Gang- og fellesområder tilknyttet boder holdes rene av beboerne.

  5. SØPPEL OG RENHOLD
    5-1. Husholdningsavfall legges i søppelcontainerne som er plassert ute på borettslagets
    område. Innkastlukene skal lukkes etter bruk. Avfall må sorteres i henhold til retningslinjene
    fra Renholdsetaten. Det er forbudt å kaste brennende saker i containerne. Papp og
    papiravfall skal komprimeres/brettes før det legges i returdunk. Dersom returdunk for papp
    og papir er full, skal stor returkontainer mellom Vallefaret 15 og 17 benyttes.
    5-2. Den enkelte beboer oppfordres til å bruke returpunktene for papp/papir og
    glass/metall. Avfall og papir skal ikke under noen omstendigheter hensettes utenfor
    søppelpunktene eller i oppgangene.
    5-3. Større gjenstander må beboer selv kjøre bort. Det samme gjelder oppussings- og
    spesialavfall.
    5-4. Vask og renhold av trapper utføres av innleid hjelp. Beboere er likevel forpliktet til
    ikke å forsøple fellesområdet unødig.

  6. VASKERI OG TØRKEPLASS
    6-1. For bruk av vaskeriene gjelder de oppslåtte retningslinjer. Vasketiden er mandag til
    fredag kl. 08.00-20.00, tørketiden til kl. 22.00, lørdager fra kl. 10.00-18.00. Vaskeriene skal
    ikke brukes på søn- og helligdager. Alle som benytter vaskeriene plikter å sette seg inn i de
    fastsatte bestemmelser for bruk av maskinene. Retningslinjene for vaskeriene likestilles med
    husordensreglene. Skade som oppstår på grunn av skjødesløs behandling kan bli gjenstand
    for erstatningsansvar. Enhver feil ved vaskerianlegget rapporteres øyeblikkelig til
    vaktmesteren eller styret.
    6-2. Tørkebåser eller bankestativer skal ikke brukes som lekeplass.
    6-3. Tørkerom på loftene benyttes til småvask. Tørkerommene skal ikke brukes til lagring
    av møbler o.a.

  7. LUFTING, MARKISER ETC.
    7-1. Balkonger og vinduer må ikke brukes til lufting eller banking av tøy eller sengeklær,
    likeledes er risting av tøy eller lufting av leiligheten gjennom trappeoppgangene forbudt.
    7-2. Trapperomsvinduer og takluker skal være lukket i regn- og snøvær.
    7-3. Kjellerne må luftes godt ut i sommertiden, men om vinteren luftes det bare når det er
    mildt. Alle rom må holdes såpass oppvarmet at vannet i ledningene ikke fryser.
    7-4. Markiser og leskjermer skal være like for hele blokken. Nye typer må godkjennes av
    borettslagets styre. Kontakt styret for retningslinjer for farge/mønster.
    7-5. De som har flaggstang må følge de lovbestemte regler for flagging og vise flaggkultur.
    7-6. Mating av fugler på bakke og fra vinduer og balkonger er ikke tillatt da dette trekker
    rotter og mus til eiendommene.
    7-7. Grilling med kullgrill er ikke tillatt på balkongene. Dersom man griller må man bruke
    elektrisk- eller gassgrill. Det er ikke tillatt å oppbevare gassbeholderen på loft eller i kjeller.

  8. RADIO OG FJERNSYN
    8-1. Det er ikke tillatt å gjøre inngrep i borettslagets antennekontakter.
    8-2. Private antenner og lignende er ikke tillatt på utvendig fasade.

  9. RO OG ORDEN
    9-1. Det skal i hovedsak være ro i leiligheter og trappeoppganger mellom klokken 23.00
    og 07.00. Musikkundervisning tillates bare etter særskilt avtale med styret. Av hensyn til
    naboer og den begrensede lydisoleringen mellom boenhetene, bes alle om å bruke sunn
    fornuft ved bruk av TV, radio, stereoanlegg, hjemmekino ol. Dette innebærer bl.a. at
    balkongdøren skal være lukket ved høy lyd i boligen. Bruk av vaskemaskin i leilighetene
    følger tidspunkt for ro i leilighetene.
    9-2. Støyende arbeid i leiligheten (som bl.a. oppussing) skal bare skje mellom 08.00 –
    21.00 mandag til fredag, og mellom 10.00 – 18.00 på lørdager. Søndager og helligdager skal
    ikke slikt arbeid utføres. Slikt arbeid skal avtales direkte / varsles skriftlig de berørte naboer
    minst 48 timer før arbeidet tar til.
    9-3. Selskap/fest skal i utgangspunktet holdes innen de gjeldende ordensreglene. Dersom
    det er forventet at støy fra et selskap eller fest går utover grensen for akseptabel støy eller
    den vanlige stilletiden, skal alle naboer i oppgangen varsles om dette og varigheten av
    selskapet/festen minst 48 timer før festen tar til. Dersom noen av naboene ber om at festen
    begrenses i stilletiden, skal dette ønsket etterkommes.
    9-4. Boligen skal uansett tid på døgnet brukes slik at det ikke er til sjenanse eller ulempe
    for andre.

  10. HUSDYRHOLD
    10-1. Dyrehold er ikke tillatt uten styret forutgående skriftlige dispensasjon. Dispensasjon
    kan bare gis dersom beboeren kan dokumentere gode grunner for dyrehold og at dyreholdet
    ikke vil bli til ulempe, eller sjenanse, for øvrige beboere. Alminnelige velferdshensyn er ikke
    tilstrekkelig god grunn.
    10-2. Søknad om dyrehold skal være skriftlig og sendes til styret før eventuell anskaffelse.
    Besøk/pass av hund som går utover 1 uke sammenhengende skal søkes styret.
    10-3. Nye beboere som allerede har husdyr, (dvs. hund eller katt), plikter å melde fra om
    dette til borettslaget ved kjøp av leilighet, og søke på lik linje med vanlige beboere. Det er
    ingen automatikk i at søknad blir innvilget, med bakgrunn i eventuelle dokumenterte
    allergikere.
    10-4. Ved eventuelt dyrehold gjelder følgende bestemmelser:
    a) Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og
    straffebestemmelser som gjelder å holde dyr. Hunder skal føres i bånd på borettslagets
    område.
    b) Eier av dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på borettslagets
    eiendom.
    c) Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre
    person eller eiendom, f.eks. oppskraping av dører og karmer, skader på blomster, planter,
    grøntanlegg og lignende.
    d) Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer med
    lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, for eksempel gir allergiske reaksjoner,
    skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med
    klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en
    klage er berettiget.
    10-5. Det er ikke tillatt å lage innretninger slik at dyr fritt kan gå inn og ut av leilighet eller
    opp og ned balkonger.
    10-6. Dersom reglene for dyrehold ikke etterkommes av beboerne, kan styret kreve dyret
    fjernet fra borettslaget, eller at beboer(ne) flytter fra borettslaget.

  11. BAD, WC, KRANER OG LEDNINGER
    11-1. Avføring og dopapir er det eneste som skal i do. Husk alltid å stenge kranene slik at man unngår vannskade.
    11-2. Avstenging av stigekran må bare foretas etter at naboer som berøres av stengingen er varslet.
    11-3. Ved bruk av egen vaskemaskin vises det til regler for ro og orden.
    11-4. Beboere med bad som kun har membran på gulv, også benevnt minimumsløsning, kan ikke dusje på vegg.

  12. BRUKSOVERLATING
    12-1. Bruksoverlating må godkjennes av styret, og tillatelse kan bare gis for ett år om gangen, og maksimalt i tre år. Andelseier må ha bodd i boligen i minst ett år før bruksoverlating kan tillates. Ingen kan flytte inn før godkjenning foreligger. Utleier plikter å gjøre leier oppmerksom på husordensreglene som er en del av bruksoverlatingsavtalen. Søknad om bruksoverlating sendes gjennom forretningsfører.

  13. PARKERING
    13-1. Det er forbudt å parkere på innkjørselsveiene til blokkene i borettslaget. Innkjøring er kun tillatt for nødvendig av- og pålessing (transport av tunge gjenstander, uføre, spedbarn etc.). Hensetting av bil i mer enn 20 minutter er under enhver omstendighet forbudt uten dispensasjon fra styret.
    13-2. Parkering av biler skal kun skje på faste plasser som leies ut av borettslaget. Slike plasser kan leies ved henvendelse til styret. Det opereres med venteliste. Fremleie av disse plassene er ikke lov. Ved salg eller fremleie av bolig plikter eier å si opp sin parkeringsplass. Det er ikke lov å la parkeringsplassen følge boligen ved salg. Bilvask og større reparasjonsarbeider på biler må ikke utføres på parkeringsplassene. Olje- og bensinsøl må
    ikke forekomme.
    13-3. Avskiltede biler må ikke hensettes på borettslagets biloppstillingsplasser.
    13-4. Styret, eller de styret/generalforsamlingen gir tillatelse, kan få biler som er ulovlig parkert borttauet, eller iverksette andre preventive tiltak som er tillatt etter norsk lov.

  14. BYGNINGSMESSIGE ENDRINGER
    14-1. Bygningsmessige endringer må ikke foretas uten godkjenning av styret. Med bygningsmessige endringer regnes oppsetting av markiser, skifte av dør eller vinduer, rivning/flytting av innvendige vegger m.m.
    14-2. Tilkobling av utstyr til pipeløp, eller endring av pipeløp i leilighetene skal søkes styret med bakgrunn i opprettholdelse av godkjent status etter piperehabiliteringsprosjektet 2013.

  15. VENTILASJON
    15-1. Valle borettslag har naturlig oppdriftsanlegg i alle leilighetene og hver beboer må påse følgende for å unngå vond lukt og potensielt røyknedslag som følge av undertrykk:
    15-2. Avtrekksventiler på kjøkken og bad skal være åpne året rundt.
    15-3. Tilluftsventiler i yttervegg og spalteventiler skal være åpne året rundt, men kan reguleres etter utetemperaturen.
    15-4. Kjøkkenhetter og baderomsvifter skal aldri være tilkoblet avtrekkssystemet.
    15-5. Luftespalte (som regel i terskel under dør) som sikrer luftforflytning i leiligheten må ikke tettes eller fjernes. Dette er særlig viktig for baderomsdøren. Dersom luftspalte mangler, bør døren stå på gløtt.
    15-6. Alle ventiler, (tilluft og avtrekk), må rengjøres med jevne mellomrom. Dette kan utføres med støvsuger, børster, såpevann og klut.
    15-7. Ved oppfyring i vedovn/peis må det tilføres mer luft enn vanlig for å oppnå korrekt funksjon. Vindu/verandadør bør åpnes ved oppfyring og kan stenges igjen når det brenner godt.

  16. BRANN
    16-1. Primær rømningsvei er trapperom, sekundær er balkongene. Beboer plikter å sette seg inn i branninstruksen som befinner seg i hver oppgang.
    16-2. Gjør deg kjent med hvordan brannslukker skal brukes og kontroller denne hvert kvartal. Kontakt styret ved feil eller spørsmål. Test røykvarsler en gang i måneden, sørg for å skifte batteri.
    16-3. Lagring av brennbart materiale i rømningsvei (trapperom) skal ikke forekomme. Rømningsveiene skal til enhver tid være fri for hinder og brennbare materialer, dette for å sikre beboere en rask og sikker rømning. Det presiseres at dette også gjelder barnevogner, søppelposer, skotøy, planter med mer. Dørmatten unntas fra regelen.
    16-4. Dører til fellesareal skal holdes lukket og låst for å forhindre spredning av brann. Ikke slipp inn uvedkomne.
    16-5. Ikke benytt balkong/veranda som lagringsplass, da dette er en av rømningsveiene.
    16-6. Det er totalforbud mot røyking i kjeller, trappeoppgang, på loft, vaskeriene og velferden. Bruk av åpen flamme er ikke tillatt i kjeller eller på loft.
    16-7. Det er forbudt å benytte eller lagre ildsfarlige, flyktige og illeluktende væsker i kanner
    eller på maskiner i kjeller eller på loft.

  17. VAKTMESTER
    17-1. Vaktmesteren skal følge sin instruks, og skal om nødvendig melde forsømmelser eller brudd på husordensreglene til styret.
    17-2. Vaktmesteren må ikke forstyrres unødvendig utenfor arbeidstiden. Dersom du ønsker
    kontakt, gi skriftlig beskjed ved hjelp av e-post eller i postkassen til styret/vaktmester.

  18. STYRET
    18-1. Alle saker som ønskes behandlet må sendes skriftlig per e-post eller brev til borettslagets styre.
    18-2. Meldinger fra styret til borettshaverne, ved rundskriv eller ved oppslag, skal gjelde på
    samme vis som husordensreglene.